Selasa, 26 Mei 2009

sebuah karya terbaikku: Danau Rindu

Pada tahun 1990, Izzat dan Fasha ialah pasangan kekasih yang mengabaikan agama dan pernah terlanjur beberapa kali. Mereka lebih suka bercinta dalam hubungan yang haram tanpa ikatan nikah yang sah. Satu hari, Izzat mengalami masalah kewangan. Fasha pula berkenalan dengan Roy, anak VIP dan meninggalkan Izzat. Sejak hari itu, Izzat mula menjadi tidak terurus dan dihimpit pelbagai masalah. Selama setahun dia berkeadaan begitu. Selepas setahun, dia bermimpi yang dia perlu pergi ke sebuah masjid. Di sana, dia bertemu dengan Imam Hanafi. Dia mula mendekati agama dan berjaya kembali ke pangkal jalan hasil bimbingan Imam Hanafi. Selama 5 tahun, dia menjadi bilal di sana.

Pada tahun 1997, Raudhah anak gadis Imam Hanafi telah pulang dari Madinah setelah tamat pengajian. Izzat jatuh cinta pandang pertama setelah melihat mata Raudhah yang cantik dan penampilan Raudhah yang berpurdah. Mereka saling mencintai tapi tidak ada yang meluahkan perasaan itu. Imam Hanafi sentiasa ada untuk mengawasi pergaulan anaknya dengan Izzat.

Pada tahun 2002, pada satu hari, Imam Hanafi ditemui mati dibunuh di masjid. Tragedi ini menyebabkan Raudhah sangat sedih dan trauma. Kes ini dikaitkan dengan Izzat tetapi tiada bukti untuk menuduh Izzat. Raudhah pula telah membawa diri ke Madinah. Izzat pula bertemu dengan Fasha yang kini menjadi pengedar dadah. Roy merupakan ketua sindiket dadah terbesar di situ. Fasha sebenarnya sudah putus dengan Roy apabila Roy bercinta dengan gadis lain. Disebabkan bebanan hutang arwah ayah Fasha yang sering menagih dadah dan berjudi, Fasha terpaksa bekerja sebagai pengedar dadah untuk melangsaikan hutang arwah ayahnya itu. Fasha sebenarnya telah menjadi saksi penting kes pembunuhan Imam Hanafi tanpa pengetahuan Roy. Pada malam itu, Fasha mengekori Roy sehingga sampai ke sebuah masjid. Imam Hanafi telah terjumpa lambakan dadah yang disorokkan di stor masjid itu. Roy membunuh Imam Hanafi demi menutup rahsianya. Roy juga membawa keluar semua dadah itu. Stor masjid itu dijadikan pusat penyimpanan dadah sementara sebelum diedarkan di kawasan itu. Tanpa mengungkit kisah silam, Izzat sudi membantu Fasha. Dalam perjalanan mereka untuk melaporkan kepada polis, mereka diserang oleh orang-orang Roy. Fasha terbunuh manakala Izzat pula hilang ingatan. Izzat dan Raudhah dinikahkan dengan segera supaya Raudhah dapat menjaga Izzat.

Pada tahun 2008, Izzat pulih daripada hilang ingatan. Izzat tekad untuk memburu Roy dan konco-konconya demi membalas dendam untuk dua orang yang disayanginya iaitu arwah Imam Hanafi dan arwah Fasha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan