Ahad, 24 Mei 2009

karya ceritera kepahlawanan: Cintaku Belum Mati

Pada zaman dahulu kala, di sebuah kampung yang terpencil, Kg. Rimba Tua... terdapat beberapa orang watak penting seperti berikut:

1. MAWAR SARI - Gadis yang sangat jelita di kampungnya. Anak dara Megat Shah, seorang petani yang memiliki ladang yang luas. Jatuh cinta dengan Marsani, seorang pemuda alim dan berkahwin dengannya. Selepas menerima berita ‘kematian’ Marsani, dia berubah menjadi gadis yang tidak terurus. Apatah lagi setelah dikahwinkan secara paksa dengan Damak. Dia sering didera secara fizikal dan emosi. Sering menjadi mangsa nafsu buas Damak. Namun, dia tetap yakin bahawa Marsani masih hidup dan dia tetap setia cintanya pada Marsani.

2. MARSANI @ PENDEKAR ARJUNA - Pada awalnya, dia seorang pemuda alim yang jujur dan jatuh cinta juga pada Mawar Sari. Merupakan pekerja Megat Shah. Selepas berkahwin, dia didendami oleh Damak. Satu hari, ketika dia ingin pergi berjumpa dengan rakan sekerjanya, Amil, dia telah diserang oleh Damak dan konco-konconya. Mukanya telah dibakar oleh Damak dan dia ditolak jatuh ke dalam gaung oleh Damak. Dia telah disangka ‘mati’. Namun, selepas setahun, dia muncul semula di kampungnya sebagai Pendekar Arjuna yang bertopeng dan bersenjatakan pedang yang sering menentang kejahatan di kampungnya. Dia menjadi bualan orang kampung kerana kehandalannya. Akhirnya, dia menyelamatkan Mawar Sari dan Megat Shah daripada dibunuh oleh Damak.

3. DAMAK - Anak Penghulu Darus. Seorang yang jahat dan mencintai Mawar Sari. Sanggup buat apa sahaja asalkan kemahuannya tercapai. Akhirnya, mati di tangan Pendekar Arjuna.

4. MEGAT SHAH - Seorang petani kaya yang dihormati kerana memiliki tanah dan ladang yang luas. Bapa kepada Mawar Sari. Seorang yang sanggup buat apa sahaja asalkan anaknya bahagia.

5. PENGHULU DARUS - Bapa Damak. Tetapi, seorang yang terlalu percayakan anaknya sehingga sanggup membela anaknya walaupun dia tahu anaknya berbuat jahat. Bersikap tidak adil dalam memerintah kampung. Namun, dia seorang yang tidak pentingkan harta benda kerana dia lebih suka menjaga maruah keluarganya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan